B/B JAKOB


HOVEDDIMENSIONER

Længde overalt: 26,02 m

Længde PP: 24,66 m

Bredde mld: 7,03 m

Dybde mld: 3,05 m

Bruttotonnage: 130

Nettotonnage: 39

 

Historien

I løbet af 2. verdenskrig afgav  Department of United States Army ordre på alt 1686 slæbebåde af forskelligt design og størrelse ved 91 mindre amerikanske værfter. Et af disse fartøjer var BB JAKOB.  JAKOBs design var en type 327. Af dette design blev der bygget i alt 186 både på forskellige værfter. 8 af dem blev bygget på Levingston Shipbuilding Corp. Værftet ligger ved floden Sabine i byen Orange, Texas. 

Jakob var værftets nybygn 293, og blev leveret som den første af de 8 både den 30. Nov. 1943. Ved US Armys overtagelse fik den PTnummer ST 252.  ST står for small tug. 

st252.png

ST 252 var en typisk amerikansk slæbebåd kendetegnet ved en lang overbygning der ikke gav mulighed for montering af en slæbekrog som man ser på europæiske slæbebåde. Bugsering af andre fartøjer sker enten ved at tage slæbet på siden eller gøre slæbet fast til pullerter anbragt for og agter sammenbygget med lønningen.

Fremdrivnings anlægget bestod af en firetakts 8 cyl. Dieselmotor omkastbar, der trak en fast 3 bladet propel. Motereffekten var 660 hk, dette gav et pæletræk på 7 t. Manøvrering af maskinen forgik i maskinrummet så der var monteret en maskin telegraf fra styrehus til maskine .

Der var aptering for 9 mand i 3 dobbelt kamre og 3 enmandskamre.

 

ST 252 kom til Europa i 1943/44 formentlig som dækslast på et større skib. Der havde været gjort forsøg med at lade ”ST”erne sejle over Atlanten men det faldt dårligt ud. Nogle både forsvandt sporløst. De både der var kommet til Europa arbejdede blandt andet med at slæbe komponenter til de 2 ”mulberries” frem til kanalkysten og senere til invasionskysten. (Mulberries var de 2 kunstige havne der blev anlagt henholdsvis i den amerikanske sektor, Omaha beach, og i den engelske sektor Gold beach). Efter krigen arbejde en del af bådene i en pool der fortog slæbe opgaver på nogle af de Europæske floder. 

I 1951 lå ST 252 i Antverpen som US Army overskudsmateriel. Der foreligger for ST 252 et målebrev udstedt den 5. Juni 1951 med Aarhus Havnevæsen som ejer. Dette målebrev må være udstedt med henblik på at få skibet registreret i det danske skibsregister så skibet kunne sejles hjem. Båden er formentlig kommet til Århus i begyndelsen af 1952.  Herunder ses båden stadig med PT nr ST 252, men med Hjemhavn ÅRHUS påmalet. I 1952 havde Århus Havn en lille damp slæbebåd med navnet Jakob. Dette navn skulle jo lige slettes før ST 252 kunne få nyt navn. Jakob var navnet på Århus første folkevalgte borgmester, Jakob Jensen.

århus.jpg

I løbet af 1952 blev der foretaget en omfattende ombygning af Jakob.

Fra ca. midtskibs er dækshuset gjort 1 m. lavere og gjort 750 mm kortere. Det har gjort det muligt at montere en slæbekrog på noget nær den ideele position. Det spil der ses på fotografiet med 2 lodrette spilkopper bibeholdtes og anvendtes til nedridderspil for slæbewiren.

Førerlukaffet blev forlænget og ny skorsten monteret.

Der opstilledes en mob båd der betjentes af 2 kraner således at båden kan sættes ud til begge sider.

Der monteredes et elektrisk ankerspil.

I den forreste brændolie tanke indbygges et dæk. På dette dæk opstilles el-motoren for anker spillet. Brændolie kapaciteten reduceres dermed fra 70 til 40 cub.m

Der monteres teaktræs døre i alle døre undtagen til maskinrum hvor ståldørene bibeholdes.

Desværre er dette senere ændret så trædørene er erstattet af vejrtætte aluminiums-døre.

bbjakob.png

Igennem årene er der sket en del større og mindre ændringer.

1957 Efter aftale med Århus Brandvæsen installeredes en dieseldreven brand pumpe der leverer vand eller skum for ekstern brandslukning. 2 brandkanoner blev anbragt på styrehustoppen.

1967 installeredes en El-hydraulisk styremaskine. fab. Svendborg.

1973 udskiftedes hovedmotoren til en B&W ALPHA 409-26VO. 990 hk ved 400 rpm.

Propeller udstyret skiftes til CP propel (stilbare blade) Manøvrering af motor og propel foretages nu fra styrehuset. Med det nye fremdrivningsanlæg bliver JAKOBS pæletræk ca. 13 t

Skibene der anløb Århus blev større og større så der blev brug for endnu større trækkraft. Der blev anskaffet stærkere både og Jakob blev i 1986 solgt til Hahr Benzin i Vejle og fik navnet HAAHR TRUMF,  i 1991 købte Dansk Bjergning og Bugsering skibet og omdøbte det til LOUISE DIVER.

2005 overtog en den nyetablerede fonden Jakob skibet. Det fik sit tidligere navn Jakob igen.

Dåben blev foretaget  Århus daværende borgmester Louise Gade.